Service is business

Goede service ontstaat niet zomaar. Succesvolle bedrijven begrijpen de business van hun klanten, en de behoeften en wensen die daarbij horen, en stemmen hun aanbod daarop af. Ze overtreffen de verwachtingen van hun klanten door hun service concept en de klantrelaties continu te verbeteren, en met de klanten mee te denken.

Zo weet een leverancier van compressors natuurlijk heel goed dat een groot deel van de ‘Total Cost of Ownership’ van een compressor voor rekening komen van de hoge energiekosten. Niet vreemd dus dat die leverancier – naast zijn reguliere service – zijn klanten allang adviseert over hoe zij die energiekosten kunnen beperken. Dat is service management anno nu!

Bij succesvolle bedrijven is service management een profit centre: zij weten als geen ander hoe ze vanuit hun serviceformule en een doordachte aanpak business kunnen maken van hun service. Sterker nog: hun service ís business en ze investeren voortdurend in de samenwerking en relatie met de klant.

Bij deze bedrijven denkt de servicemanager mee over de service en dienstverlening van de organisatie. Hij vertaalt de strategie van de organisatie in werkbare acties en service- en klantgericht gedrag van de mensen van zijn afdeling. Zij zijn het immers die met de klanten aan de slag gaan, actief met hen meedenken en anticiperen op hun (toekomstige) behoeften. Zo verandert hun rol van ‘aannemer van werk’ in ‘businesspartner’.

De service manager moet die transitie leiden, een professionele service organisatie neerzetten die aansluit bij de strategie van het bedrijf en zijn mensen daarin meenemen en opleiden.

Service management professionaliseren en je mensen opleiden

Omdat wij bij IPV ervan overtuigd zijn dat de mensen het verschil maken in de techniek, hebben we voor de service managers én hun medewerkers diverse leertrajecten ontwikkeld om zich te bekwamen in de nieuwe manier van service verlenen, servicegericht werken en de service continu verbeteren.

Leergang Service management

In de leergang leer je hoe je service verlening in je bedrijf vormgeeft, beheert en verbetert. Naast het ontwikkelen van het businessmodel voor service is leiderschap van verandering een belangrijk onderdeel in het programma. Andere kernthema’s zijn KPI’s binnen service, klantwaarden en de juridische en financiële aspecten.

Training De technicus als ambassadeur

Alleen technische kennis is niet meer voldoende om klanten te winnen en te behouden. Volgens planning uitgevoerde werkzaamheden, vraaggerichte dienstverlening en betrouwbare, vriendelijke omgang worden steeds belangrijkere keuze-criteria voor klanten. De mate waarin jij als technicus klantgericht bent, speelt dus een essentiële rol.

In de training De technicus als ambassadeur leer je hoe je echt klantgericht handelt en hoe je de verwachtingen van de klant weet te overtreffen waardoor je een ambassadeur van je bedrijf wordt.

Training De technicus als adviseur

Als technicus heb je direct contact met de klant en hoor je vaak veel meer dan een verkoper tijdens een verkoopgesprek. De klant spreekt over vervangingen, eventuele toekomstige investeringen en is sneller geneigd om advies bij de technicus in te winnen dan bij een verkoper die ‘zijn taal niet spreekt’ en zijn zorgen niet echt deelt.

De unieke training De technicus als adviseur brengt de service technicus en field engineer van monteur naar ambassadeur én vertrouwd adviseur.

Training Klantgericht telefoneren

Elke klant én elk klantcontact is uniek. Wil je met plezier en effectief je klant te woord kunnen staan? In de training Klantgericht telefoneren leer je hoe je op een prettige manier je klant te woord te staan en adequaat te reageren op vragen en verzoeken. Zo wordt een telefoongesprek het visitekaartje van jezelf, je afdeling en je organisatie.