23 januari 2024

De technische sector heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld. Dit heeft geleid tot een grotere vraag naar werknemers die zowel over technische als ‘zachte’ vaardigheden beschikken. In dit artikel gaan we in op het belang van soft skills in de techniek en bespreken we vijf redenen waarom ze onmisbaar zijn.

Wat zijn soft skills ook alweer?

Soft skills zijn de persoonlijke eigenschappen en sociale vaardigheden die niet direct te maken hebben met technische kennis. Denk aan vaardigheden zoals communicatie, samenwerking, aanpassingsvermogen en probleemoplossend vermogen. Waar harde skills over technische kennis en expertise gaan, zijn soft skills gericht op menselijke interactie en communicatie.

Waarom soft skills verbeteren?

Uit recent onderzoek van het UWV blijkt dat bijna de helft van de werkgevers het belangrijk vindt dat personeel naast vakkennis ook over soft skills beschikt.

Vooral monteurs krijgen het druk: door razendsnelle ontwikkelingen in digitalisering en automatisering moeten ze regelmatig nieuwe technische vaardigheden leren. Daar bovenop verwachten consumenten tegenwoordig niet alleen vakkennis en professionaliteit, maar ook goede communicatie en een vriendelijke en klantgerichte houding. Door te investeren in soft skills zorg je dat jouw mensen aan deze klantvraag voldoen.

Voordelen van soft skills voor technische bedrijven

Door te investeren in soft skills zorgen organisaties er in de techniek dus voor dat ze aan verwachtingen van klanten voldoen. Maar soft skills hebben in de techniek nog meer voordelen.

1. Onderscheidend vermogen

Technische (vak)kennis vind je bij alle bedrijven. Daarmee onderscheid je je niet meer. Je onderscheidt je wel als je medewerkers initiatief tonen en vriendelijk en helder uitleg geven. Door medewerkers te trainen in soft skills, heb je als organisatie een stapje voor op concurrenten die dezelfde diensten leveren.

2. Hogere klantwaardering

‘Zo, die verstaat zijn vak!’ Negen van de tien keer is dit een reactie op een servicemonteur die zich inleeft in het probleem van de klant en er alles aan doet dat probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Hij krijgt een hogere waardering van de klant dan een monteur die alleen zijn technische expertise inzet. Goede soft skills zorgen zo voor tevreden klanten.

3. Mond-tot-mondreclame

Klanten praten niet alleen over de technische vaardigheden van een bedrijf, maar vooral over de kwaliteit van de service die ze hebben ontvangen. Je hoort maar zelden ‘Wat is die kabel netjes volgens ISO-standaarden aangesloten’. Veel vaker prijzen ze monteurs over hun goede advies of de meedenkende klantservice. Communicatieve vaardigheden zijn daarom belangrijk om ambassadeurs te maken van tevreden klanten.

4. Toekomstbestendige organisatie

Steeds meer technische vaardigheden worden geautomatiseerd. Zodra automatisering om de hoek komt kijken, is jarenlange vakkennis ineens een stuk minder waard. Bedrijven met medewerkers die technische én sociale vaardigheden bezitten, zullen flexibel met veranderingen om kunnen gaan. Nu en in de toekomst.

5. Saleskansen benutten

Monteurs staan dicht bij de klant. Ze hebben direct contact en kunnen daardoor kansen herkennen en erop inspelen. Een monteur die goed kan communiceren, klantgericht is en commerciële kansen ziet, levert meer nieuwe business op voor een organisatie.

Waardevolle soft skills in de techniek

Steeds meer organisaties schatten de soft skills van hun personeel op waarde. Maar welke soft skills maken het verschil in de techniek? Deze vaardigheden worden als waardevol ervaren:

  • Luisteren en doorvragen: Niet direct een schroevendraaier pakken en technisch aan de gang gaan, maar eerst het probleem ontleden en met een oplossing komen.
  • Probleemoplossend vermogen: Geen standaard stappenplan volgen, maar het achterliggende probleem begrijpen en met een oplossing op maat komen. Googlen kunnen klanten tegenwoordig zelf ook.
  • Aanpassingsvermogen: Niets is en blijft hetzelfde. Mee kunnen bewegen en je makkelijk aanpassen aan wijzigingen en veranderingen is nodig om efficiëntie te handhaven.
  • Klantgerichtheid: De wensen en behoeften van de klant onderzoeken en hiernaar handelen, rekening houdend met de kosten en baten voor de eigen organisatie.
  • Verbale communicatie: Communiceren is onmisbaar voor presentaties, om mensen te overtuigen of duidelijkheid te bieden.

Investeer in de soft skills van jouw medewerkers

Een training is een uitstekende manier om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen. Door enkele dagen intensief ermee bezig te zijn en het tussendoor direct toe te passen in je werk, zorg je voor blijvend resultaat.

Bij IMK Opleidingen leer je op een praktische en doelgerichte manier. Niet schools of theoretisch, maar op stimulerende wijze en met enthousiaste trainers uit de praktijk.

Voor de ontwikkeling van soft skills hebben we verschillende geschikte trainingen.

Veelgestelde vragen over soft skills

Wat zijn soft skills?

Soft skills hebben weinig met vakkennis te maken en alles met zachte vaardigheden voor menselijke interactie en communicatie. Vaardigheden die wat minder tastbaar zijn dus.

Welke soft skills zijn nodig in de techniek?

Vooral communicatieve vaardigheden met betrekking tot klantgerichtheid zijn belangrijk. Denk aan luisteren en doorvragen, probleemoplossend denken en verbale communicatie. Maar ook soft skills als aanpassingsvermogen en timemanagement zijn in de techniek van meerwaarde.

Hoe kunnen vakmensen hun soft skills verbeteren?

Een training is een goede manier om nieuwe vaardigheden op te doen. Door theorie en praktijk af te wisselen en het geleerde direct toe te passen in je werk, zorg je voor blijvend resultaat.