
Communicatie & Persoonlijke Effectiviteit
De ideale werk-privébalans? 10 tips voor werknemers en -geversEen belangrijke reden voor bedrijven om te investeren in soft skills is dat sociaalvaardige medewerkers tegenwoordig echt het verschil maken. Technische (vak)kennis vind je bij alle bedrijven, daar win je het niet mee.
Je onderscheidt je wel als je medewerkers initiatieven tonen, samenwerking op gang weten te brengen, vriendelijk en helder uitleg geven bij een rapportage en assertief zijn om meerwerk te voorkomen en veiligheid te borgen. Soft skills maken technici nog waardevoller. ‘Zo, die verstaat zijn vak!’ Negen van de tien keer is dit een reactie op een servicemonteur die zich inleeft in het probleem van de klant en er alles aan doet dat probleem zo snel mogelijk te verhelpen.
De persoonlijke, sociale en emotionele vaardigheden van mensen zijn minstens zo belangrijk als de technische bekwaamheid van mensen. De grootste risico’s dat het mis gaat in het werk zijn niet van puur technische aard, maar worden veroorzaakt door een tekortkoming in de soft skills. Medewerkers zullen vaardigheden moeten ontwikkelen om mee te kunnen in de snel veranderende omgeving met een overkill aan informatie. Dat vraagt om vaardigheden als zelfstandig kunnen plannen, organiseren, flexibel omgaan met veranderingen, aandacht geven, empathisch zijn, jezelf sturen.
En er is nog een reden dat soft skills almaar belangrijker worden: steeds meer technische vaardigheden worden geautomatiseerd. Mensen kunnen nog zo veel vakkennis hebben, maar zodra de automatisering om de hoek komt kijken, is die ineens minder waard. Juist degenen die over technische én goede sociale vaardigheden beschikken, zullen in staat zijn om flexibel en actief met deze verandering om te gaan.
Steeds meer technische organisaties kijken naar de soft skills van de werknemer. Een goede combinatie van hard skills en soft skills maken elke werknemer onmisbaar. Populaire vaardigheden die organisaties als waardevol ervaren:
Er zijn goede mogelijkheden en ervaringen om soft skills te ontwikkelen met intervisie en scrum, en andere verbetertrajecten op de werkvloer. De trajecten leveren concrete (verbeter)resultaten en hebben een positieve invloed op de creatieve, communicatieve en samenwerkingsvaardigheden van de medewerkers.
Leren en ontwikkelen krijgen vaak een flinke boost door een training te volgen en een aantal dagen heel intensief bezig te zijn met nieuwe vaardigheden, en die nieuwe kennis en dat nieuwe gedrag direct op het werk toe te passen. Vooral als ze ondersteund worden door een leeromgeving die stimuleert dat mensen blijven oefenen met wat ze in de training leren. Bij IPV kan dat.
Gratis adviesgesprek?
Meer informatie of advies over leren en ontwikkelen in je organisatie. Neem contact op met Nicole Eggermont n.eggermont@ipv.nl of T 073 – 8001 800
Vraag nu gratis en vrijblijvend onze nieuwsbrief aan! Laat je inspireren door interessante artikelen, whitepapers en de nieuwste informatie over onze trainingen en opleidingen.