
Verkoop & Adviseren
Sales management: sales als aanjager voor vernieuwingSales en de commerciële buitendienst krijgen steeds vaker een adviserende rol. Deze manier van verkopen leidt tot betere en langdurige klantrelaties. 7 Tips om nog meer uit de commerciële buitendienst te halen.
Natuurlijk is het niet zo dat vroeger altijd alles beter was. Integendeel, zou ik zeggen. Ons leven is er vergeleken met jaren terug erg op vooruitgegaan. Maar er zijn uitzonderingen: de prestaties van het Nederlands elftal, de rente op je spaarrekening en de loyaliteit aan leveranciers bijvoorbeeld. Steeds minder mensen zijn merkentrouw en steeds vaker wordt er gewisseld van leverancier. Omdat het goedkoper kan, het product van de andere aanbieder net iets innovatiever is, of gewoon, omdat we zin hebben in iets nieuws. Dat geldt niet alleen voor consumenten, maar zeker ook voor bedrijven.
Nu is er op zich niets mis mee, om de paar jaar eens kritisch te kijken naar je leveranciers. Bieden ze nog wat jouw bedrijf nodig heeft voor de prijs die jij daarvoor wilt betalen? En omgekeerd houdt zo’n kritische blik jou als leverancier scherp: sluit mijn aanbod nog aan bij wat mijn klanten willen? Daarover nadenken levert mooie vragen op:
Weet ik eigenlijk wel wat mijn klanten belangrijk vinden? Waarom ze voor ons product kiezen en niet voor dat van de concurrent? Welke toegevoegde waarde voor hen echt van belang is? En als dat bekend is, kan onze commerciële buitendienst daar dan op inspelen?
Zo zal een bedrijf dat ledverlichting verkoopt bij de ene klant niet zozeer die lampjes maar vooral lagere exploitatiekosten verkopen en bij de andere klant juist het lichtcomfort op de werkvloer omdat dat de productiviteit sterk verbetert.
Deze manier van denken en omgaan met klanten vraagt erom dat de salesmensen zich verdiepen in de klant. Zich kunnen verplaatsten in zijn situatie en kunnen adviseren wat voor hem dan de beste oplossing is. Sales en de commerciële buitendienst moeten veel meer dan vroeger gericht zijn op adviserend verkopen zodat er een sterkere klantenbinding en samenwerkingsrelatie ontstaat. En dan komt merkentrouw vanzelf!
Wil je meer weten en /of verkennend in gesprek over de ontwikkeling van je buitendienst? Bel dan met 073 – 8001 800
en vraag een gratis adviesgesprek aan. Je kunt ook het contactformulier op onze site invullen. We bellen je graag terug.
Vraag nu gratis en vrijblijvend onze nieuwsbrief aan! Laat je inspireren door interessante artikelen, whitepapers en de nieuwste informatie over onze trainingen en opleidingen.