23 mei 2018

Wees eens eerlijk: hoe vaak erger jij je aan die collega die altijd net te laat is? Of aan de je medewerker die onzorgvuldig met het materiaal omgaat en te lang koffiepauze neemt?

Aan de ICT-er die echt goed is in zijn werk maar die jou nooit laat uitpraten en voortdurend in de rede valt? Aan die servicemonteur die behoorlijk uit zijn mond ruikt? En misschien ook wel aan jezelf, omdat je deze situaties laat voortbestaan en hen er niet op aanspreekt?

Je bent niet de enige: veel leidinggevenden vinden het lastig om hun medewerkers aan te spreken op wat hen stoort in hun gedrag en gaan dat liever uit de weg. Maar zo houden ze alleen zichzelf voor de gek: de medewerker voelt echt wel dat je je stoort aan bepaalde dingen. Maar zolang jij niet expliciet duidelijk maakt welke dingen dat dan zijn, kan hij die niet veranderen.

Het is een van de belangrijkste vaardigheden van een goede leidinggevende: op een constructieve manier feedback geven. Maar hoe doe je dat dan?

Zo ga je goed om met feedback

  • 1. Benoem niet ieder foutje
    Dat geeft de ander het gevoel dat hij niets goed doet.
  • 2. Spreek mensen alleen aan op gedrag dat je medewerker ook echt kan veranderen
    Het heeft geen zin een dyslect aan te spreken op zijn spelfouten maar wel op het feit dat hij de offertes niet op tijd heeft verstuurd.
  • 3. Onderbouw je feedback zo veel mogelijk met concrete voorbeelden
    Goed: ‘Je bent vandaag weer 10 minuten te laat. Net als gisteren en de dag daarvoor.’
    Fout: ‘Je bent ook nooit een keer op tijd!’
  • 4. Benoem het gedrag dat je hebt waargenomen: wat zie je/hoor je /ruik je
    Doe dat neutraal en zonder oordeel
    Goed: ‘Je praat wel erg hard.’
    Fout: ‘Je hoeft niet zo te schreeuwen!’
  • 5. Benoem je gevoel en doe ook dat zonder oordeel
    Goed: ‘Ik kijk daar nogal van op.’
    Fout: ‘Je moet je verdorie eens leren gedragen!’
  • 6. Geef aan welk effect dat gedrag op jou heeft
    Goed: ‘Op zo’n moment schrik ik van je felheid.’
    Fout: ‘Dat ze zo’n driftkikker als jij ooit hebben aangeboden is de grootste fout ever!’
  • 7. Geef concreet aan wat je van de ander verwacht
    Goed: ‘Ik zou graag willen dat je rustig blijft in plaats van zo te schreeuwen.’
    Fout: Niet concreet zeggen wat je van de ander wilt omdat je ervan uitgaat dat hij dat toch wel begrijpt. Maar dat is niet zo, want dan zou hij zich direct al anders hebben gedragen.
  • 8. Check regelmatig of de ander begrijpt wat jij bedoelt
    Goed: ‘Begrijp je wat ik bedoel?’ of: ‘Kan ik met je afspreken dat je me eerder vertelt wat je dwars zit?’
    Fout: Deze check-vragen niet stellen. Omdat je denkt dat de ander het wel zal begrijpen of omdat je denkt dat hij toch nooit zal veranderen.

Speciaal aanbod

Workshop Feedback geven: elkaar aanspreken op gedrag

Wil je verder praten over het verbeteren van de communicatie in jouw organisatie? Wil je dat ook jouw mensen goed om kunnen gaan met en leren van feedback? IPV biedt speciaal over dit onderwerp workshops aan die in het bedrijf of op de werkvloer kunnen worden georganiseerd. Om medewerkers in een paar uur te leren hoe je elkaar aanspreekt op gedrag én de werkrelatie goed houdt.

Wil je meer weten over de workshop of wil je informatie over de training Effectief communiceren of over de workshop Feedback geven: elkaar aanspreken op gedrag? Neem contact op met Tineke Kanters: T 073 – 8001 800. Je kunt ook het contactformulier op onze site invullen. We bellen je graag terug.