
Management & Leiderschap
Alles wat je moet weten over operationeel leidinggevenOp een schaal van 1-10: hoe gemotiveerd zijn je medewerkers? De manier waarop jouw mensen praten over hun werk laat zien waar hun motivatie zit. De engineer die met trots vertelt hoe het lukte om een klant blij te maken en de accountmanager die je ’s avonds nog belt omdat de order gescoord is. Als je weet wat je mensen beweegt kun je de mensen in beweging krijgen.
Om erachter te komen hoe motivatie werkt bij medewerkers loop je drie stappen af : zinvolheid, haalbaarheid en erkenning. Elke stap levert handvatten die kunnen bijdragen om de motivatie van je medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Hieronder wordt elke stap toegelicht en geven we handige tips gegeven voor het doorlopen van deze stap. Tot slot reflectievragen om over na te denken.
Stap 1: De zingeving in het werk
Het is belangrijk voor een medewerker om zich te realiseren dat elke persoonlijke inbreng of inspanning belangrijk is voor het grote geheel. Het besef dat alle kleine beetjes helpen en nuttig zijn voor het slagen van het grote geheel, motiveert de medewerker om aan het werk te gaan.
Stap 2: Het werk moet te doen zijn, is het werk realiseerbaar
Een doel behalen stimuleert de motivatie van medewerkers. Zorg er daarom voor dat doelen voor je medewerkers haalbaar zijn. Natuurlijk moeten doelen gesteld worden vanuit uitdaging en ambitie. Te ambitieuze doelen hebben een negatieve invloed op motivatie.
Stap 3: Erkenning en waardering
Een compliment, schouderklopje en oprechte feedback: het zijn allemaal vormen van erkenning. Erkenning past overal in het werkproces. Het is belangrijk om je medewerkers de erkenning te geven die ze verdienen. Dit motiveert de medewerkers om met passie het werk uit te voeren.
Reflectievragen: Hoe ver nog naar de top?
Vraag nu gratis en vrijblijvend onze nieuwsbrief aan! Laat je inspireren door interessante artikelen, whitepapers en de nieuwste informatie over onze trainingen en opleidingen.