25 September 2019

Op 25 september jongstleden vond het 2e service event van IPV plaats. Ditmaal troffen circa 30 service managers elkaar. Onder de inspirerende leiding van Joost Crasborn (de auteur van de bestseller ‘Het grote boek over coachend leidinggeven’) gingen zij aan de slag met hét leiderschap dat bij hen past. Hierbij een korte impressie van deze middag, inclusief de praktische oogst van een betrokken groep leidinggevenden in de techniek:

Marcel Does (voormalig service manager en nu Senior consultant bij IPV) trapte af… waarna Joost het stokje overnam. Op een praktische manier heeft Joost de service managers meegenomen in hun ontwikkeling die vanuit hun eigen ervaringen elkaars beste leerbronnen waren. Het was mooi om te zien dat de deelnemers vanuit vertrouwen en respect een inkijk gaven in hun persoonlijke dilemma’s in hun dagelijkse praktijk van het leidinggeven. Een voorbeeld daarvan is de vraag in hoeverre het lukt niet zo zeer problemen op te lossen maar het probleemoplossend vermogen van medewerkers te ontwikkelen. En hoe hangt dit samen met mijn overtuigingen en waarden?
Nieuwsbericht leiderschap dat bij jou past | IPV Training & Advies
Mooie onderlinge dialogen, waarbij de deelnemers verrast waren hoe snel je met elkaar de diepte in kunt gaan en persoonlijke issues deelt waar het bij leiderschap uiteindelijk echt om draait! We geven een korte opsomming van thema’s die besproken zijn en die door servicemanagers als waardevol en verrijkend werden geëvalueerd:

Wederzijdse kracht en ambitie

  • Verbinding met je eigen kracht is de basis om de kracht bij de ander vrij te maken. Medewerkers krijgen vleugels als je als leidinggevende in hen geloofd en hun essentie ziet en hen uitnodigt en uitdaagt om voluit te gaan voor wat ze willen en kunnen.
  • Van fouten en beperkingen kun je veel leren. Focus op wat er wél is; successen, inzet, kwaliteiten, kansen, betrokkenheid genereert energie en zelfvertrouwen om door te pakken en te ontwikkelen.

Wat als we niets doen en vragen stellen

  • Als leidinggevende met inhoudelijke expertise is je kracht vaak je grootste valkuil
  • Niets doen is niet niks doen, samen met vragen stellen vergroot je het eigenaarschap van je team

De doelgerichte ontwikkeldialoog

  • Je positie als leidinggevende, verlangt dat je verbindingen onderhoudt om te blijven ontwikkelen
  • De voortdurende gezamenlijke doelgerichte en concrete ontwikkeldialoog is dé succesfactor om goed te blijven innoveren en presteren

Het integreren van de harde en zachte kant

  • Focus op de positieve impact van jouw harde of zachte kant
  • Speel met beide stijlen om per situatie het beste contact met je gesprekspartner te realiseren

Het vinden, binden en boeien van medewerkers

  • Je bent niet de enige die op zoek is, weet waar je behoeften liggen en onderscheid je
  • Waardeer en ontwikkel de medewerkers, zodat zij met trots over jouw organisatie praten

Nieuwsgierig en geïnteresseerd om ook eens door te praten over het leiderschap in jouw bedrijf? Maak gerust een afspraak! Bel ons op 073 – 8001 800 of stuur een mail naar ipv@ipv.nl