23 februari 2018

Hoe klantgericht schrijf jij eigenlijk? Staat in de offertes de klant centraal of jullie product? Gebruik je koopmotieven of verkoopmotieven in je commerciële teksten?

De beste offerte is een goed gesprek, vinden wij bij IPV. Want als het goed is, leidt mondeling contact tot een geschreven voorstel: een offerte of opdrachtbevestiging. Commerciële gesprekken en teksten maak je wervend met koopmotieven. Koopmotieven benoemen voordelen voor een koper, in tegenstelling tot verkoopmotieven die vooral vertellen hoe goed het product of de dienst is, of hoe goed jij als leverancier bent. Daar zit een klant niet echt op te wachten: hij wil vooral weten wat jouw aanbod voor hem betekent. Vergelijk een zin als:

  • Wij leveren uit voorraad met
  • Als u vandaag bestelt, heeft u uw bestelling morgen in huis.

Voel je het verschil?

Check de ik-jij-ratio

De verhouding tussen u/je- en wij-zinnen wordt ook wel de ik-jij-ratio genoemd. Probeer dit eens:

1. Turf hoeveel keer je wij/onze/naam eigen organisatie hebt gebruikt in een tekst

2. Tel nu hoeveel keer je u/uw/je/jouw/naam klant hebt gebruikt

3. Deel de eerste score door de laatste. Ideaal is een getal van 1, of liever nog minder

Kijk maar eens naar:

In deze offerte leest u hoe wij u helpen uw omzet blijvend te verhogen. Als u verrast bent door ons aanbod, neem dan contact op met uw accountmanager, Harry Boumans. Hij helpt u graag met ..

De ik-jij-ratio is 2 : 5 = 0,40. Deze tekst is dus geschreven met de ontvanger op het netvlies. Niet vanuit de zender, maar vanuit de ontvanger.

Wil jij dat ook leren? Wervende offertes of overtuigende e-mails schrijven?

Bel dan met 073 – 8001 800 of kijk op de site naar de training Zakelijk corresponderen