17 juli 2018

Ervaring leert dat je het meest verdient in de ontwerpfase van de bouw- en installatieprojecten. Hoe gerichter en scherper de communicatie hoe beter de kwaliteit van afstemming en samenwerking. En uiteindelijk minder chagrijn en herstel- en stagnatiekosten.

De juridische context van bouw- en installatieprojecten is eigenlijk voortdurend in beweging. Zo heeft de opkomst van het werken met BIM tot gevolg dat er veel meer transparantie komt in de werkprocessen. Maar wat betekent dit voor de aansprakelijkheid? En welke veranderingen in verantwoodelijkheden brengt de relatief nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen met zich mee? Maar ook de toepassing van UAV 2012 in het traditionele bouwproces kan veranderen wanneer het type projecten verandert. Kunnen redeneren vanuit een juridisch denkkader, zonder jurist te zijn, wordt steeds belangrijker.

Aandacht voor de spelregels

De kennis en toegang tot juridische oplossingen is toegankelijker geworden voor iedereen. Hoe meer mensen er zijn betrokken bij een aanneming hoe groter de kans op miscommunicatie met juridische consequenties. Met de komst van bouwteams is het steeds belangrijker geworden om aandacht te besteden aan de onderlinge spelregels van het samenwerken. De spelregels voor bouwcontracten worden grotendeels bepaald door de algemene voorwaarden in de aannemingsovereenkomst. Opdrachtnemers blijken veel te accepteren bij de aanneming met het gevolg dat tijdens de uitvoering onduidelijk ontstaat voor wiens rekening de faal- of stagnatiekosten komen. Tijd investeren in secuur lezen en met elkaar verwachtingen en aannames doorspreken beperkt de reële kans dat het misgaat .

Assertief communiceren

Tijdens de contractbesprekingen is het afstemmen van verwachtingen van het project geen sinecure. Meerdere betrokken partijen, verschillende belangen en (nog) niet altijd te voorziene omstandigheden maken de interactie en afstemming complex. Het komt er op aan dat betrokkenen vooruit kunnen kijken, elkaar vragen stellen en door (blijven)vragen als zaken nog niet helder zijn. En ook in de volgende projectfases moet je tot op detailniveau opmerkzaam blijven en assertief zijn om zaken onder de aandacht te brengen en af te kaarten.

Tips om risico’s te mijden

  • Besteed tijd, doe onderzoek en weet goed waar de aandachtspunten zitten voor jouw bedrijf. Juist in de ontwerpfase is managen van verwachtingen tot in de details noodzakelijk. Deze investering verdient zich later dubbel en dwars terug.
  • Zorg voor een ‘alarmbellen systeem ’in je bedrijf voor de juridische risico’s. Maak je mensen alert voor het feit dat risico’s vaak in kleine dingen zitten.
  • Aannames zijn altijd streng verboden en net zo belangrijk is een open, directe en heldere communicatie in je bedrijf en met de relaties waar je mee samenwerkt. Misschien is dat wel het grootste euvel waarom er zaken in de praktijk misgaan.

Gratis adviesgesprek?

Wil je verder praten over mijden van juridische risico’s in jouw organisatie? Of over de communicatie in en rond projecten of over een training Bouwrecht? Bel dan met 073 – 8001 800 en vraag een gratis adviesgesprek aan. Je kunt ook het contactformulier op onze site invullen. We bellen je graag terug.

Auteur: Tineke Kanters en Thijs van der Meeren