19 april 2018

Veel mensen die een training volgen, leren hoe ze feedback moeten geven en ontvangen. En ze nemen zich stellig voor veel vaker feedback te geven. Maar terug op het werk merken ze dat niemand op hun feedback zit te wachten.

Sterker nog: veruit de meeste mensen reageren er op z’n zachtst gezegd niet positief op. ‘Zeker weer op cursus geweest? Hou toch op met je feedback!’ Ben jij er ook zo een?

Op zich is dat nog te begrijpen ook: veruit de meesten van ons doen hun stinkende best hun werk zo goed mogelijk te doen. En het is dan niet bepaald leuk als een ander vindt dat jouw ‘best’ niet goed genoeg is.

Maar het is ook jammer, want feedback is dé manier om te leren, om te weten te komen wat je niet goed doet en wat je dus zou kunnen veranderen. Het woordje ‘kunnen’ staat hier niet voor niets cursief: het is aan jou als ontvanger van die feedback om te bepalen wat je ermee doet. Het is een wens van de ander, geen dwingende eis aan jou. Een mogelijkheid voor jou om iets te leren. Als je er zo naar kijkt, wordt feedback krijgen misschien nog leuk ook!

Zo ga je goed om met feedback

  • Zie feedback niet als een aanval op jou als persoon
    Ga ervan uit dat iemand die je feedback geeft daar een positieve bedoeling mee heeft. En onthoud dat hij iets zegt over je gedrag en niets over jouw waarde als mens.
  • Schiet niet onmiddellijk in de verdediging
    Luister naar wat de ander te zeggen heeft. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, zeker niet, maar je kunt er wel serieus over nadenken. Of je er iets mee doet, is aan jou.
  • Vraag door tot je echt goed begrijpt wat de ander precies bedoelt
    Alleen als de ander zijn feedback echt heel concreet verwoordt, kun je er iets van leren. Vraag dus net zo lang door tot je echt begrijpt wat hij nou precies wil dat jij verandert.
  • Bedank de ander voor zijn feedback
    Ook al ben je er misschien niet blij mee, bedank de ander toch voor het feit dat hij de moeite heeft genomen je feedback te geven. Want dat doet hij om jou te helpen iets te veranderen.
  • Bepaal wat je met de feedback doet
    Het is aan jou wat je met de feedback doet. Herken je het commentaar? Vind je het terecht? Heb je het al eerder gehoord? Herken je de feedback?
  • Doe iets met de feedback
    Als je hebt besloten dat de feedback terecht is en je wilt je gedrag ook echt veranderen, dan ga je daar mee aan de slag. Meestal kun je dat alleen, maar soms is het wel zo prettig als een ander je daarbij helpt, de feedbackgever bijvoorbeeld.

Speciaal aanbod

Workshop Feedback geven: elkaar aanspreken op gedrag

Wil je verder praten over het verbeteren van de communicatie in jouw organisatie? Wil je dat ook jouw mensen goed om kunnen gaan met en leren van feedback? IPV biedt speciaal over dit onderwerp workshops aan die in het bedrijf of op de werkvloer kunnen worden georganiseerd. Om medewerkers in een paar uur te leren hoe je elkaar aanspreekt op gedrag én de werkrelatie goed houdt.

Wil je meer weten over de workshop of wil je informatie over de training Effectief communiceren of over de workshop Feedback geven: elkaar aanspreken op gedrag? Neem contact op met Tineke Kanters: T 073 – 8001 800. Je kunt ook het contactformulier op onze site invullen. We bellen je graag terug.